Double training – for dobbelt op på fremgang

En formidabel teknik til at bringe et haltende løft eller kropsdel op, er double training. Metoden går groft sagt ud på at ramme en øvelse eller en muskelgruppe dobbelt. Ved at gøre dette, vil du kunne ramme en given øvelse eller muskelgruppe dobbelt, og derved øge volumen i denne. Dette vil tvinge kroppen til nye adaptationer og dermed fornyet fremgang og muskelvækst. Lad os sige at dine squats er bagud og du gerne vil have øvelsen forbedret. Et eksempel på dette kunne være:

A1) BB back squat 5×6-8 T4010 R: 30
A2) Lying leg curl, dorsal, neutral 5×4-6 T40x0 R:30
A3) BB back squat 5×4-6 T4010 R: 120

I ovenstående eksempel rammer du squat øvelsen to gange og opnår derved dobbelt volumen i den, uden at skulle forlænge din tid i centeret betragteligt. Øvelsen mellem de to squat sæt vil sikre en hvis restitution mellem sæt og sikre at begge sæt udføres med kvalitet.
I eksemplet laver du 6-8 gentagelser i squat, holder 30 sekunders pause, laver 4-6 gentagelser i leg curl, holder 30 sekunders pause og laver 4-6 gentagelser i squat med samme vægt som i sættet med 6-8 gentagelser. Derefter holder du 120 sekunders pause og gentager 3 gange.

Et andet eksempel kan være hvis din læg udvikling halter, så kan du ramme lægge dobbelt. Dette kunne være med læg træning før og efter en bryst/ryg træning.

A1) Standing calf raise 5×8-10 T4010 R: 90
B øvelser: 5-6 sæt bryst/ryg
C1) Standing calf raise 5×8-10 T4010 R: 90

Brug metoden som en plateau buster til at forbedre et løft eller en muskelgruppe.