Opvarmnings tip til dødløft

Et simpelt, men effektivt tip til at få mere ud af dine dødløft, er at statisk udstrække dine hoftebøjere ind imellem dine opvarmningssæt. I dødløft bør den primære aktive muskelgruppe være din hofteekstensions muskulatur (dækker primært over balle muskulatur). Denne muskulatur kan påvirkes negativt af forkortede hoftebøjere og derfor vil et udstræk af disse, kunne øge din ydeevne i dødløft.

Et eksempel kunne være således for en person som vil starte på 100 kg for 4-6 reps i første arbejdssæt.

1. opvarmningssæt i dødløft – 6×40 kg

Statisk udstræk af hoftebøjere

2. opvarmningsæt i dødløft – 4×60 kg

Statisk udstræk af hoftebøjere

3. Opvarmingssæt i dødløft – 2×75 kg

Statisk udstræk af hoftebøjere

4. Opvarmningssæt i dødløft 2×90 kg

 

Det hoftebøjer stræk jeg bruger mest, er den viste og forklarede herunder.

Couch stretch:

Vigtige punkter for strækket:

  • Underbenet så lodret som muligt
  • Bænken må ikke være for høj. Nogle oplever ubehag hvis vristen er for strakt.
  • Neutral eller let svaj i ryggen
  • Bagdel så tæt mod foden som muligt
  • Løft den arm i den side du strækker ud for øget stræk
  • Kontrolleret vejrtrækning
  • Stræk holdes for 30-60 sekunder