Overset øvelse: Seated row to neck

Rhomboids – træning og funktion

Dine m. Rhomboids er en superficiel muskel, som er placeret mellem dine skuldreblade. De udspringer fra rygsøjlen og hæfter på dine skulderblade. Deres primære funktion er at medvirke til scapula retraktion. De er samtidig med til at rotere skulderbladet, samt holde skulderbladet ind til dine ribben. En person med svage Rhomboids vil derfor have nedsat skulderblads stabilitet.

Mange som har kontorarbejde eller lignende foroverbøjet arbejde, vil lide af svage Rhomboids. Dette vil forårsage en intern rotation af dine skuldre, som på sigt kan give skulder, nakke og ryg smerter.

Folk som har haft meget fokus på presseøvelser, vil ligeledes have stor gavn af lidt ekstra fokus på Rhomboid træning. Dette kan samtidig øge deres presse styrke gevaldigt.

Den absolut bedste øvelse jeg kan nævne til træning af dine Rhomboids, er seated row to neck. Den udføres ved at trække et reb mod halsen. Albuerne skal trækkes til øre højde. Hænderne holdes proneret gennem hele bevægelsen, med lillefingeren placeret tættest mod kroppen når man tager fat i rebet.

Denne øvelse adskiller sig lidt fra andre lignende øvelser som facepulls, ved at rekruttere dine Rhomboids i en større grad, samt have mindre fokus på externe rotatorer af humerus.